دوخت پرده والان آرکی کد ۱۰۳۱

دوخت پرده والان آرکی کد ۱۰۳۱ - با 3 روش مختلف

دوخت پرده والان آرکی کد ۱۰۳۱ – با 3 روش مختلف

برای پرده والان آرکی مقدار کمی پارچه استفاده می شود و زمان دوخت آن نیز کوتاه تر است. این نوع والان را می توانید با دراپ های تکی چروک‌ها و یا انواع یراق آلات تزیین کنید پارچه های آهار دار، پارچه های رومبلی و ضخیم با طرح های شاد پارچه های نخی گلدار مخمل و یا پارچه های جیر و چرم مصنوعی برای تهیه این نوع والان بسیار مناسب میباشند. این والان را می توانید با استفاده از نوار پرده های معمولی به میله پرده وصل کنید.

وسایل لازم

پارچه ضخیم و آهار دار برای دوخت والان آرکی، پارچه نرم و لطیف برای دوخت دراپه ها، لایی نمدی ساده و یا پشت چسبدار، لای چسبان، زانفیکس، نوار پرده چهار نخ، میل پرده معمولی، زیپ چسبان  یراق تزیینی، کاغذ الگو.

طریقه اندازه گیری

طول میل پرده: ۲۵۰ سانتی متر. ارتفاع والان: ۶۰ سانتی متر.

طریقه برش و دوخت والان آرکی

 برای دوخت این والان پرده ، ابتدا طول میل پرده و ارتفاع والان را اندازه گیری کرده و مستطیلی رسم میکنیم کاغذ الگو را از وسط تا کرده و یک و دو طرح مورد نظر روی آن می کشیم سپس دور طرح را با دقت قیچی میکنیم اکنون تا کاغذ را باز کرده و طرح را به روی نمد منتقل میکنیم را با قیچی یا هر ابزار چیزی مانند کاتر و یا گزن برش می دهیم.

پارچه روی سطحی صاف و تمیز به زمین پهن کرده به طوری که پشت پارچه به سمت شما باشد قسمت چسب دار نمد را به روی پارچه می گذاریم و آن را پرس می کنیم.

پرس کردن این گونه والان ها به وسیله دستگاه پرس انجام می شود شما می توانید برای چسباندن آن از یک پرس کار کمک بگیرید. دور پارچه را با در نظر گرفتن مقداری از لب بالای والان برای دوخت نوار پرده و مقداری هم از کناره های والان اضافه می گذاریم قسمتهای انحنادار و لبه پایین والان را بدون اضافه درس برش بزنید اضافه درس ها را به سمت پشت برگردانید و آنها را تمیز و مرتب چرخکاری کنید در پایان لبه پایین والان را گراف دوزی کرده و نوار پرده را به بالای والان بدوزید. سپس به وسیله گیره به میله پرده متصل کنید.

روش دوم :

روش دیگر برای تهیه والان آرکی استفاده از لای چسبان می باشد اگر شما دسترسی به لاین نمدی ندارید می توانید سه یا چهار لایه از لایه چسبان به روی پارچه استفاده کنید به این ترتیب که طرح مورد نظر روی لایی چسب منتقل کنید و قبل از آنکه دورتر را قیچی کنید اول آن را روی پارچه بچسبانید سپس آن را برش دهید و بقیه مراحل دوخت را مانند لایه نمدی انجام دهید.

روش سوم: اگر برای دوخت این والان از لایی نمدی استفاده میکنید برای چسباندن آن به روی پارچه باید زانفیکس به کار ببرید زانفیکس لایی چسب دو طرفه می باشد که باید بین پارچه و نمد قرار بگیرد تا به هنگام پرس کردن دو لایه به هم بچسبد در صورتی که بخواهید از زیپ چسبان برای نصب بلند میله پرده استفاده کنید طرف نرم زیپ را به لبه بالایی والان بدوزید و طرف زبرا آن را به وسیله چسب میل پرده بچسبانید برای نصب والان های دراپه هم به روش دوخت در آپارات توجه کنید حالا اگر شما مایل باشید که روی این وان آرچی تکه ای طرح لوزی دایره و یا هر طرح دلخواه دیگر را داشته باشید طرز تهیه آن به این صورت است که پس از دوخت کامل والان آرکی آن قسمت از والان را که می خواهید چروک دهید  با صابون خیاطی طرح را رسم کنید بلندترین و پایین ترین قسمت آن را اندازه گیری کرد و دو برابر آن را روی پارچه نرم و لطیف به شکل مربع قیچی کنید پارچه را به پشت برگردانید به وسیله صابون خیاطی خطوطی به صورت شطرنجی افقی و عمودی در اندازه معین مثلاً به فاصله ۱۰ یا ۱۲ سانتی متر از هم با کش ماسوره یک سانتی بدوزی تا پارچه به حالت چروک فرم بگیرد پارچه چروک شده را در مهلت تعیین شده روی والان قرار دهید و اضافه های کاراتو بزنید و دور آن را با چسب حرارتی بچسبانید یا اینکه با نخ سوزن دسترسی دور آن را کوک بزنید در پایان برای تمیزی کار دور درس ها را چراغ تزیینی بچسبانید.

والان آرکی 1

دوخت والان آرکی با دراپه های تزیینی

وسایل لازم 

 زیپ چسبان، پارچه پرده ای، نخ هم رنگ پارچه، میل پرده، ماژیک محو شونده، نوار پرده چهار نخ، هوکس فلزی، گیر پرده، یراق چسبان، کش ماسوره، چسب حرارتی، قیچی، متر، متر فلزی، سوزن دستی، نوار سربی.

اندازه گیری برای تهیه والان آرکی به تو اندازه طول میله پرده و ارتفاع بالا نیاز داریم فرفره طول میله پرده ما ۲۳۰ سانتیمتر و ارتفاع بالا نهم ۶۰ سانتی متر باشد اندازه ها را روی لایه چسبان منتقل کنید و مستطیلی رسم کنید مستطیل شده را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده و سپس آن را از وسط تا کنید با توجه به نمودار آن را: الف، به، جیم، دال، سین، شین، نامگذاری کنید.

1/2 خط س، ب را اندازه‌گیری کرده و 25 سانتیمتر به سمت پایین علامت بزنید.

والان آرکی 2

از نقطه ب، د، الف، ج به اندازه ارتفاع والان یعنی 60 سانتی متر در نظر بگیرید از نقطه س ۵۰ سانتی متر به سمت پایین علامت بزنید و طرح مانند نمودار رسم کنید.

والان آرکی 3

پس از اینکه طرح را به روی لایی چسب منتقل کردید دور تا دور آن را قیچی کنید حالا تایپ پارچه را باز کرده و آن را در چند لایه به پشت پارچه بچسبانید و آن را پر کنید اضافه های پارچه را با در نظر گرفتن سه سانتی متر جای دوخت برای کناره های والان از هر طرف و سه سانتی متر هم برای دوخت نوار پرده در نظر بگیرید لبه پایین والان را هم بدون اضافه درز برش بزنید.

والان آرکی 4

همچنین ببینید > بهترین پرده فروشی تهران

× واتساپ؟!